Πολυαισθητηριακός χώρος

snoozenΗ ιδέα της αίθουσας – με την ολλανδική ονομασία «Snoezelen» που σημαίνει χαλάρωση και ύπνος – ξεκίνησε το 1998 περίπου στην Ολλανδία, με σκοπό να βοηθήσει τις αισθητηριακές δυσλειτουργίες. Στο σχολείο μας λειτουργεί από την σχολική χρονιά 2010-11.
Ο συγκεκριμένος πολυαισθητηριακός χώρος σχεδιάστηκε για να ερεθίσει τις αρχικές αισθήσεις της αφής, γεύσης, όρασης, ακοής, όσφρησης, χωρίς την ανάγκη για διανοητική δραστηριότητα. Η ουσία ενός αισθητηριακού περιβάλλοντος είναι να δώσει ατομικό χρόνο, χώρο και περιθώριο στο άτομο για να μπορέσει να απολαύσει το περιβάλλον στα πλαίσια του δικού του ρυθμού, απαλλαγμένο από τις μη ρεαλιστικές προσδοκίες των άλλων. Ένας τέτοιος χώρος δεν προκαλεί φόβο, δεν κινδυνεύει το άτομο με αποτυχία, μπορεί να μεταβάλλει τη διάθεσή του, να αυξήσει την προσοχή του, να απαλλαγεί από το στρες, να μειώσει τα προβλήματα συμπεριφοράς. Χρησιμοποιώντας τα υλικά της Snoezelen με ένα δομημένο τρόπο, είναι δυνατόν να προσαρμόζεις ένα αισθητηριακό ερέθισμα για το άτομο. Αυτό μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση της συμπεριφοράς και της αποδοτικότητας και να δράσει σαν μέσο ευχαρίστησης και διασκέδασης.
Στόχος της αίθουσας είναι να παρέχει ένα ερεθισματογόνο περιβάλλον για να επιτείνει την συνειδητοποίηση, να ενθαρρύνει τους συμμετέχοντες να εξερευνήσουν το περιβάλλον τους, να παρέχει ένα περιβάλλον με ασφάλεια που επιτρέπει διανοητική και φυσική χαλάρωση και μια ελεύθερη ατμόσφαιρα όπου οι συμμετέχοντες αισθάνονται ικανοί να διασκεδάσουν.
Η νέα αίθουσα, που δεν έχει καμία απολύτως σχέση με μια συμβατική αίθουσα διδασκαλίας, δημιουργήθηκε σε μια μικρή αίθουσα του σχολείου, όπου κυριαρχεί το φως και ο ήχος.
Η δονούμενη πισίνα με τα πλαστικά μπαλάκια, το θερμαινόμενο και δονούμενο (με τον ήχο της μουσικής και τη φωνή του παιδιού) στρώμα νερού, δονούμενες φωτεινές ράβδοι, οπτικές ίνες, στήλη νερού, συσκευή αρωματοθεραπείας, βοηθούν ώστε να διεγερθούν πολλές αισθήσεις ταυτόχρονα. Μέσα σ’ αυτήν τα παιδιά χαλαρώνουν, γελάνε, παίζουν και διασκεδάζουν, ακόμη και αρχίζουν να βγάζουν λόγο. Γίνεται, έτσι, μάθημα και θεραπεία με το παιδί χαλαρό και ακολουθώντας τους δικούς του ρυθμούς.